Komunikat dot. groźnych zjawisk pogodowych takich jak: upały, burze , opady i porywisty wiatr

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
12 czerwca 2019

Ikona informacyjna    Na podstawie prognoz pogodowych zawiadamia się mieszkańców Gminy Opatów, że  od wtorku (11 czerwca) do niedzieli (16 czerwca)  2019 roku mogą wystąpić groźne zjawiska pogodowe takie jak: upały, burze , opady i porywisty wiatr.

    Gwałtowność zjawisk może powodować zniszczenia w energetyce, budownictwie, rolnictwie, leśnictwie i utrudniać ruch na drogach. Opady mogą spowodować miejscowe podtopienia. Natomiast podczas upałów, gdy temperatura powietrza osiąga 30ºC i więcej, nasila się ryzyko udaru cieplnego  przegrzania  organizmu.  W tym czasie należy otoczyć szczególną troską dzieci, osoby starsze i chore. Stosowanie poniższych zasad pozwoli uniknąć udaru cieplnego lub przegrzania organizmu.

Przed niepożądanymi skutkami zjawisk pogodowych należy się odpowiednio zabezpieczyć.

W ramach ochrony: Należy pamiętać, by przed burzą właściwie zabezpieczyć drzwi i okna, uprzątnąć meble ogrodowe i inne przedmioty znajdujące się na zewnątrz, np. na balkonach. Osoby, które burza zastanie w aucie, powinny natychmiast zjechać na parking lub pobocze drogi z dala od pojedynczych drzew, tablic reklamowych i linii energetycznych. Nie należy też opuszczać samochodu, sprawdzić tylko czy drzwi i okna są w nim szczelnie zamknięte.. Amatorzy sportów wodnych powinni zejść na ląd, gdy tylko pojawią się pierwsze symptomy burzy. Biwakujący nad brzegami  jezior czy rzek powinni natychmiast przenieść obóz w bezpieczniejsze miejsce. Zagrożeniem dla życia i zdrowia jest też schronienie się przed burzą np. pod drzewem, w pobliżu wysokiego masztu lub komina oraz przebywanie  pod linią wysokiego napięcia.

Ochrona przed udarem cieplnym lub przegrzaniem organizmu

1. Unikanie upału - przebywanie w najchłodniejszych pomieszczeniach w domu; unikanie forsownego wysiłku fizycznego; unikanie wychodzenia na zewnątrz w czasie największych upałów, w szczególności między godziną 10:00 a 15:00; spędzanie w miarę możliwości 2-3 godzin w chłodnym miejscu (np. w klimatyzowanych budynkach użyteczności publicznej); stosowanie kosmetyków z wysokim filtrem UV; nigdy nie należy zostawiać dzieci ani zwierząt w samochodach, nawet na chwilę;

 2. Chłodzenie i nawadnianie organizmu - branie częstych, chłodnych pryszniców lub kąpieli oraz stosowanie chłodnych okładów na ciało; noszenie jasnych, lekkich, luźnych, bawełnianych lub lnianych ubrań oraz nakrycia głowy i okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV;  noszenie wygodnego i przewiewnego obuwia; picie dużej ilości wody; unikanie spożywania napojów alkoholowych; spożywanie   chłodnych, lekko solonych potraw oraz owoców i warzyw o wysokiej zawartości potasu (pomidory, pomarańcze, sałaty, ogórki, marchew); przechowywanie żywności, szczególnie łatwo psującej się, w warunkach chłodniczych.